tisdag 25 januari 2011

Sockersug AB

Efter fem dagar med godis soffläge... så är jag sockerberoende!
Visste du att det diskuteras en hel del om sockerberoendet är en sjukdom? 

Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol.
- Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna.
Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol.
- Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Så påverkas du av socker
En alltför sockerrik kost minskar känsligheten för socker i blodet, cellens förmåga att reagera på hormonet insulin är då nedsatt och förmågan att ta upp socker ur blodet försämras.
En nedsatt sockerkänslighet ökar risken för diabetes och övervikt. När känsligheten minskar ökar kroppens egen insulinproduktion.
En förhöjd insulinproduktion, samtidigt som blodsockret är högt, gör att muskelcellerna inte tar upp socker så bra. Fettförbränningen avtar och i stället lagras den extra energin in i fettcellerna och du ökar i vikt cirkeln är sluten. Dessutom ökar mängden blodfetter i blodet.


Jag läste någonstans att de hade gett råttor socker ett viss antal dagar och när de sedan slutade så visade råttorna på stora abstinensbesvär... typ skakningar osv...Trevligt!
Socker alkisar är vi allihop :)

Nä det gäller att bestämma sig. Får bli några dagar utan socker så jag vänjer mig av det här suget!
Idag lovar jag att inte äta godis fören på lördag!
(ja det ÄR ett stort löfte för mig)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar